روزالیند فرانکلین

او فارغ‌التحصیل مدرسه دخترانه سنت پائول بود و تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه کمبریج ادامه داد. در سال ۱۹۵۱، کار خود را در دانشگاه کینگز لندن آغاز کرد، جایی که به تحقیق درباره تفرق پرتو ایکس در برخورد با مولکول دی‌ان‌ای پرداخت. در سال ۱۹۵۲، فرانکلین و ویلکینز با استفاده از دستگاه ایکس-ری از یک مولکول دی‌ان‌ای عکاسی کردند و نشان دادند که دی‌ان‌ای بیش از یک رشته دارد و ابعاد این مولکول را مشخص کردند. شفاف‌ترین عکس، معروف به عکس شماره ۵۱، به دیگر دانشمندان کمک کرد تا مدلی از دی‌ان‌ای بسازند. جیمز واتسون و فرانسیس کریک از نسخه‌ای قبل از چاپ تحقیقات فرانکلین استفاده کردند تا به چگونگی ساختار DNA پی ببرند. آن‌ها مقاله معروف خود را در سال ۱۹۵۳ منتشر کردند و تنها با پانویسی کوچک به اطلاعات به‌دست‌آمده توسط فرانکلین اشاره کردند.

روزالیند فرانکلین در سال ۱۹۵۸ و در سن ۳۸ سالگی بر اثر سرطان تخمدان درگذشت. چهار سال بعد، کریک، واتسون و ویلکینز جایزه نوبل را دریافت کردند، اما به علت درگذشت فرانکلین، این جایزه به او اعطا نشد. تحقیقات بعدی نقش بسزای فرانکلین در کشف دی‌ان‌ای و کنار گذاشته شدن او را به اثبات رساندند.

hو فارغ‌التحصیل مدرسه دخترانه سنت پائول بود و تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه کمبریج ادامه داد. در سال ۱۹۵۱، کار خود را در دانشگاه کینگز لندن آغاز کرد، جایی که به تحقیق درباره تفرق پرتو ایکس در برخورد با مولکول دی‌ان‌ای پرداخت.