علی مصفا
علی مصفا

علی مصفا در ۱۱ نوامبر ۱۹۶۷ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۹ با حضور در گروه‌های نمایشی محلی آغاز کرد.

مصفا در سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم «امید» ساخته حبیب کاوش، وارد سینما شد. او سپس در فیلم‌های «نرگس»، «پری»، «زیر درخت هلو»، «سیزده گام تا شهر» و «آسمان محبوب» به ایفای نقش پرداخت.

مصفا در سال ۱۳۷۹ با بازی در مجموعه تلویزیونی «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی، به شهرت رسید. او در این سریال با همسرش، لیلا حاتمی، همبازی بود.

مصفا در سال ۱۳۸۲ با بازی در فیلم «مسافر» ساخته حسن فتحی، توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. او در سال ۱۳۸۹ با بازی در فیلم «خانه‌ای روی آب» ساخته بهمن فرمان‌آرا، بار دیگر نامزد دریافت این جایزه شد.

مصفا در سال ۱۳۹۱ برای اولین‌بار جلوی دوربین اصغر فرهادی در فیلم «گذشته» رفت. او در این فیلم نقش یک مرد ایرانی را بازی کرد که پس از سال‌ها به پاریس می‌رود تا همسر سابق و دخترش را ببیند. «گذشته» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران بود و توانست جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را دریافت کند.

مصفا در سال ۱۳۹۷ با بازی در فیلم «جهان با من برقص» ساخته سروش صحت، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره جهانی فیلم فجر را دریافت کند. او در این فیلم نقش یک مرد میانسال را بازی کرد که پس از مرگ همسرش، تصمیم می‌گیرد در یک مسابقه رقص شرکت کند.

مصفا علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگردانی و نویسندگی نیز فعالیت داشته است. او فیلم‌های «سیمای زنی در دوردست» و «پله آخر» را کارگردانی کرده است و برای فیلم‌نامه «پله آخر» برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی از جشنواره فیلم فجر شده است.

علی مصفا
هنرمندان

علی مصفا در ۱۱ نوامبر ۱۹۶۷ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۹ با حضور در گروه‌های نمایشی محلی آغاز کرد. مصفا در سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم «امید» ساخته حبیب کاوش، وارد سینما شد. او سپس در فیلم‌های «نرگس»، «پری»، «زیر درخت هلو»، «سیزده گام تا شهر» و «آسمان محبوب» به ایفای نقش پرداخت.