مهدی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده

مهدی فخیم‌زاده: بازیگری که با تلویزیون ماندگار شد

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی، در ۲۰ تیر ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.

فخیم‌زاده فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸، با حضور در تئاتر، آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۱، با بازی در فیلم «تپلی» ساخته رضا میرلوحی، وارد سینما شد.

فخیم‌زاده در سال ۱۳۵۳، اولین فیلم سینمایی خود را با نام «مجازات» کارگردانی کرد. او در سال‌های بعد، فیلم‌های دیگری را نیز کارگردانی کرد، از جمله «میراث من»، «جنوب»، «تشریفات»، «مسافران مهتاب» و «خواستگاری».

بااین‌حال، بخش عمده‌ای از شهرت و محبوبیت فخیم‌زاده به واسطه ساخت سریال‌های تلویزیونی است. او در دهه هفتاد، دو سریال تاریخی «آخرین سردار» و «ولایت عشق» را برای تلویزیون ساخت. این سریال‌ها از جمله پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی ایران هستند.

فخیم‌زاده در دهه هشتاد، به کارگردانی سریال‌های پلیسی روی آورد. «خواب بیدار» اولین سریال پلیسی او بود که برای اولین‌بار از یک خلافکار زن با نام ناتاشا بهره می‌برد. این سریال از جمله سریال‌های موفق تلویزیونی بود.

«حس سوم»، «بی‌صدا فریاد کن»، «ساختمان ۸۵» و «فوق سری» از دیگر سریال‌های پلیسی و خانوادگی پلیسی‌ای هستند که فخیم‌زاده کارگردانی کرد. او در این سریال‌ها، خود نیز به ایفای نقش پرداخت.

از دیگر نقش‌آفرینی‌های فخیم‌زاده می‌توان به بازی در نقش عمربن سعد در سریال «مختارنامه»، «تکیه بر باد»، «دندون طلا» و «علی‌البدل» اشاره کرد.

فخیم‌زاده، با بازی‌های ماندگار خود در سینما و تلویزیون، به یکی از محبوب‌ترین بازیگران ایران تبدیل شد. او با سریال‌های تلویزیونی خود، تأثیر عمیقی بر فرهنگ عامه ایران گذاشت.
با سیرتاپیاز، هر روز چیزهای جدیدی درباره چهره‌ها یاد بگیرید!

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی، در ۲۰ تیر ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است. فخیم‌زاده فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸، با حضور در تئاتر، آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۱، با بازی در فیلم «تپلی» ساخته رضا میرلوحی، وارد سینما شد.