هانیه توسلی
هانیه توسلی
هانیه توسلی

هانیه توسلی، بازیگری با قدرت و تنوع در نقش‌آفرینی

سال تولد: ۱۳۵۸

مهم‌ترین فیلم‌ها:

شام آخر (۱۳۸۲)
شب‌های روشن (۱۳۸۱)
کافه ستاره (۱۳۸۳)
یک شب (۱۳۸۳)
کیفر (۱۳۸۴)
زندگی خصوصی (۱۳۸۰)
دهلیز (۱۳۸۷)
مهم‌ترین جوایز:

برنده ۱ سیمرغ بلورین
نامزد ۵ سیمرغ بلورین
برنده جشن سینمای آزاد و جشن خانه سینما
هانیه توسلی، بازیگری که با قدرت و تنوع در نقش‌آفرینی، نام خود را بر تارک تاریخ هنر ایران ثبت کرد. او فارغ‌التحصیل نمایشنامه‌نویسی است و فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم‌های کوتاه آغاز کرد.

توسلی در سال ۱۳۸۲ با بازی در فیلم «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی، به سینما معرفی شد. او در این فیلم، نقش «مریم» را بازی کرد که یکی از نقش‌های اصلی فیلم بود.

اما فیلمی که توسلی را به شهرت رساند، فیلم «شب‌های روشن» به کارگردانی فرزاد موتمن بود. او در این فیلم، نقش «رویا» را بازی کرد که یکی از ماندگارترین نقش‌های سینمای ایران است. توسلی برای بازی در این فیلم، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشن خانه سینما شد و نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

توسلی در سال‌های بعد نیز در فیلم‌های متعددی از کارگردانان مطرحی همچون اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی و بهروز شعیبی به ایفای نقش پرداخت.

توسلی در سال ۱۳۸۷ برای بازی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

توسلی علاوه بر بازیگری، در زمینه تئاتر نیز فعالیت دارد و در نمایشنامه‌های معروفی همچون «مرگ یک فروشنده»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «رومئو و ژولیت»، «اعترافات یک مرد خائن» و «اگه بمیری چی میشه؟» به ایفای نقش پرداخته است.

توسلی علاوه بر سینما و تئاتر، در سریال‌های تلویزیونی نیز حضور داشته است. او در سریال‌های «میوه ممنوعه» و «شمس العماره» به ایفای نقش پرداخته است.

توسلی هم‌اکنون در سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان مشغول به فعالیت است.
 

هانیه توسلی
هنرمندان

هانیه توسلی، بازیگری که با قدرت و تنوع در نقش‌آفرینی، نام خود را بر تارک تاریخ هنر ایران ثبت کرد. او فارغ‌التحصیل نمایشنامه‌نویسی است و فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. توسلی در سال ۱۳۸۲ با بازی در فیلم «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی، به سینما معرفی شد.