کارلِس پویول
کارلِس پویول

 کارلِس پویول: اسطوره‌ای در دفاع

**کارلس پویول سافورکادا** (متولد ۱۳ آوریل ۱۹۷۸) یک فوتبالیست بازنشسته اسپانیایی از کاتالونیا است که تمام دوران حرفه‌ای خود را در باشگاه بارسلونا سپری کرد. او عمدتاً به عنوان مدافع مرکزی بازی می‌کرد، اما توانایی بازی در پست‌های دیگر، به ویژه مدافع راست، را نیز داشت. پویول به دلیل مهارت‌های دفاعی و رهبری‌اش، به عنوان یکی از بهترین مدافعان و کاپیتان‌های تاریخ فوتبال شناخته می‌شود.

 دوران حرفه‌ای باشگاهی

پویول در لُ پوبلا د سِگور، کاتالونیا به دنیا آمد و فوتبال خود را به عنوان دروازه‌بان آغاز کرد. اما پس از مشکلاتی در ناحیه شانه، به عنوان مهاجم ادامه داد. او در سال ۱۹۹۵ به آکادمی جوانان بارسلونا پیوست و سرانجام به مدافع تغییر پست داد. در سال ۱۹۹۹، اولین بازی خود در لالیگا را برای بارسلونا انجام داد و به تدریج به مدافع اصلی تیم تبدیل شد. وی در دوران حرفه‌ای خود در ۵۹۳ بازی برای بارسلونا حضور داشت و ۱۸ عنوان بزرگ از جمله شش لالیگا و سه لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

موفقیت‌های ملی

پویول در سطح ملی نیز درخشید و با تیم ملی اسپانیا در بیش از ۱۰۰ بازی حضور یافت. او در یورو ۲۰۰۸ و جام جهانی ۲۰۱۰ عضو تیم قهرمان اسپانیا بود. یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات دوران ملی او، گل پیروزی‌بخش مقابل آلمان در نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ بود که اسپانیا را به فینال رساند.

خداحافظی از فوتبال

پویول در سال ۲۰۱۴، پس از ۱۵ سال بازی در تیم اصلی بارسلونا و کسب ۲۱ جام، بازنشستگی خود را اعلام کرد. او در طی دوران حرفه‌ای خود، به عنوان یکی از استوارترین مدافعان و رهبران فوتبال شناخته شد و همیشه به تعهد و وفاداری‌اش به باشگاه و تیم ملی مورد تحسین قرار گرفت.

کارلس پویول سافورکادا (متولد ۱۳ آوریل ۱۹۷۸) یک فوتبالیست بازنشسته اسپانیایی از کاتالونیا است که تمام دوران حرفه‌ای خود را در باشگاه بارسلونا سپری کرد. او عمدتاً به عنوان مدافع مرکزی بازی می‌کرد، اما توانایی بازی در پست‌های دیگر، به ویژه مدافع راست، را نیز داشت.