آنتونیو آگوستو ریبرو ریس جونیور
آنتونیو آگوستو ریبرو ریس جونیور

آنتونیو آگوستو ریبرو ریس جونیور: جونیینیو پرنامبوکانو

آنتونیو آگوستو ریبرو ریس جونیور (زاده ۳۰ ژانویه ۱۹۷۵) که به‌عنوان جونیینیو پرنامبوکانو یا جونیینیو شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال حرفه‌ای پیشین برزیلی و مدیر ورزشی سابق باشگاه لیون در فرانسه است. او به‌خاطر توانایی فوق‌العاده‌اش در ضربه‌های ایستگاهی، به‌ویژه تکنیک منحصر به فرد "ناکل‌بال"، معروف است و رکورددار بیشترین گل از این نوع ضربات به حساب می‌آید. بسیاری او را به‌عنوان یکی از بهترین ضربه‌زنندگان ایستگاهی تاریخ فوتبال می‌شناسند.

جونیینیو حرفه خود را در سال ۱۹۹۳ با باشگاه اسپورت دو رسیف آغاز کرد و پس از دو سال به واسکو دا گاما پیوست. در سال ۲۰۰۱ به لیون منتقل شد و در هشت سال حضورش، هفت قهرمانی لیگ را به‌دست آورد و ۱۰۰ گل در ۳۴۳ بازی رسمی به ثمر رساند. او همچنین در تیم ملی برزیل ۴۰ بازی انجام داد و ۶ گل زد، از جمله قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۰۵. 

زندگی شخصی
جونیینیو به‌طور علنی علیه نژادپرستی سخن گفته و انتقاداتش را به رئیس‌جمهور پیشین برزیل، ژائیر بولسونارو، مطرح کرده است. او پدر و پدربزرگ است.

آنتونیو آگوستو ریبرو ریس جونیور (زاده ۳۰ ژانویه ۱۹۷۵) که به‌عنوان جونیینیو پرنامبوکانو یا جونیینیو شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال حرفه‌ای پیشین برزیلی و مدیر ورزشی سابق باشگاه لیون در فرانسه است. او به‌خاطر توانایی فوق‌العاده‌اش در ضربه‌های ایستگاهی، به‌ویژه تکنیک منحصر به فرد "ناکل‌بال"، معروف است.