قیمت شیر خام با افزایش جدید به ۱۸ هزار تومان در هر کیلو رسید، در حالی که کاهش قیمت نهاده‌های دامی انتظار می‌رفت به کاهش قیمت شیر منجر شود. رئیس انجمن صنفی گاوداران اعلام کرد که قیمت جدید طی روزهای آتی به اطلاع عموم خواهد رسید.

دلیل گرانی شیر و محصولات لبنی

در پی تحولات جدید، رئیس انجمن صنفی گاوداران از افزایش قیمت شیر خبر داد و اعلام کرد که قیمت جدید طی روزهای آتی به اطلاع عموم خواهد رسید.

آخرین قیمت مصوب برای شیر خام به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ برمی‌گردد که در آن زمان ۱۵۰۰۰ تومان در هر کیلو بود. در حالی که از ابتدای سال جاری تا کنون، قیمت انواع نهاده‌های دامی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است و این کاهش قیمت نهاده‌ها به رشد تولید دام و رونق صنعت دامپروری منجر شده است، اکنون شاهد افزایش قیمت شیر هستیم.

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، توضیح داد که با توجه به مذاکرات اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، قیمت جدید شیر خام به زودی ابلاغ خواهد شد. نرخ کنونی مصوب برای هر کیلو شیر خام در دامداری‌ها ۱۵ هزار تومان است که با افزایشی ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رفت کاهش هزینه‌های نهاده‌های دامی به کاهش قیمت شیر منجر شود. اکنون باید دید این تغییرات چه تأثیراتی بر بازار و مصرف‌کنندگان خواهد داشت و آیا این افزایش قیمت می‌تواند بر روند تولید و توزیع شیر تأثیرگذار باشد.

با توجه به وضعیت فعلی، نیاز به بررسی دقیق‌تر دلایل و عوامل مؤثر بر این افزایش قیمت و یافتن راهکارهایی برای کنترل و مدیریت آن احساس می‌شود تا از تأثیرات منفی آن بر قدرت خرید خانوارها و بازار محصولات لبنی جلوگیری شود.