امامعلی حبیبی
امامعلی حبیبی
امامعلی حبیبی

امامعلی حبیبی در ۵ خرداد ۱۳۱۰ در روستای درزی کلای بابل در استان مازندران به دنیا آمد. او از کودکی به کشتی علاقه داشت و در مکتب‌خانه، فنون لوچو را از معلم خود، ننه بیگم ملاباجی، آموخت. در ۱۲ سالگی پدر خود را از دست داد و به همراه مادر و برادرانش به قائمشهر مهاجرت کرد. در آنجا در مغازه آهنگری مشغول به کار شد و سپس در کارخانه نساجی قائمشهر استخدام شد. در باشگاه همین کارخانه زیر نظر اسکندر متولی، تمرین کشتی را شروع کرد.

ورود به تیم ملی

حبیبی در سال ۱۳۳۲ در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی اصفهان شرکت کرد و در جایگاه نخست قرار گرفت. این موفقیت توجه حبیب‌الله بلور، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، را به خود جلب کرد. بلور از حبیبی خواست با عبدالله مجتبوی، یکی از قهرمانان کشتی جهان در آن زمان، مسابقه دهد. حبیبی در این مسابقه مجتبوی را ضربه فنی کرد و به تیم ملی کشتی آزاد ایران دعوت شد.

مدال طلای المپیک

حبیبی در سال ۱۳۳۴ در مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در المپیک ملبورن، جهانبخت توفیق را در دو مسابقه ضربه فنی کرد و به عنوان نماینده ایران به ملبورن اعزام شد. او در المپیک ملبورن در وزن ۶۷ کیلوگرم شرکت کرد و با پیروزی برابر همه حریفان خود، به مدال طلا دست یافت. این اولین مدال طلای کشتی ایران در المپیک بود.

مدال طلای جهان

حبیبی در سال ۱۳۳۸ در مسابقات قهرمانی جهان در هلسینکی، در وزن ۶۷ کیلوگرم شرکت کرد و با پیروزی برابر همه حریفان خود، به مدال طلا دست یافت. او در سال ۱۳۳۹ در مسابقات قهرمانی جهان در تهران، در وزن ۶۷ کیلوگرم شرکت کرد و با پیروزی برابر همه حریفان خود، برای دومین بار به مدال طلا دست یافت.

مدال برنز المپیک

حبیبی در سال ۱۳۴۴ در المپیک رم، در وزن ۷۳ کیلوگرم شرکت کرد. او در دور اول حریف خود را ضربه فنی کرد، اما در دور دوم با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب کشتی‌گیر آمریکایی شد. حبیبی در دیدار رده‌بندی نیز با نتیجه ۲ بر ۱ مغلوب کشتی‌گیر شوروی شد و به مدال برنز دست یافت.

بازنشستگی

حبیبی در سال ۱۳۴۵ از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. او در سال ۱۳۵۲ به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به کار مربیگری کشتی پرداخت.

افتخارات

مدال طلای المپیک ملبورن ۱۹۵۶ (وزن ۶۷ کیلوگرم)
مدال طلای قهرمانی جهان هلسینکی ۱۹۵۸ (وزن ۶۷ کیلوگرم)
مدال طلای قهرمانی جهان تهران ۱۹۵۹ (وزن ۶۷ کیلوگرم)
مدال برنز المپیک رم ۱۹۶۰ (وزن ۷۳ کیلوگرم)
پنج مدال طلای قهرمانی کشور
مرگ

حبیبی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در سن ۸۷ سالگی در قائمشهر درگذشت. او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران و جهان می‌شناسند.

امامعلی حبیبی در ۵ خرداد ۱۳۱۰ در روستای درزی کلای بابل در استان مازندران به دنیا آمد. او از کودکی به کشتی علاقه داشت و در مکتب‌خانه، فنون لوچو را از معلم خود، ننه بیگم ملاباجی، آموخت. در ۱۲ سالگی پدر خود را از دست داد و به همراه مادر و برادرانش به قائمشهر مهاجرت کرد.