محمدباقر قالیباف

 محمدباقر قالیباف در اول شهریور سال 1340 در شهر طرقبه زاده شد. او فرزند حسین قالیباف، که اصالتاً کرد زبان بود، و خیرالنساء بوژمهرانی، که اصالتاً فارس زبان بود، است. برادر او، حسن قالیباف طرقبه‌ای، در عملیات کربلای 4 طی جنگ ایران و عراق کشته شد. قالیباف در سن 21 سالگی و در سال 1361 با زهرا مشیر ازدواج کرد که همسایه او در طرقبه بود. امام خمینی صیغه عقد آن‌ها را جاری کرد. همسرش، زهرا مشیر، شاعر، نقاش، و علاقه‌مند به جامعه‌شناسی است.
محمدباقر قالیباف در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به بسیج پیوست و پس از آن با آغاز جنگ ایران و عراق، به جبهه‌های جنگ رفت. او در ابتدای جنگ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و اغلب مسئولیت‌های مهمی همچون اطلاعات عملیات، فرماندهی گردان، و فرماندهی تیپ امام رضا را بر عهده داشت. در سال 1361 به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد و پس از آن، در لشکر 25 کربلا فعالیت خود را ادامه داد. پس از پایان جنگ، او به فرماندهی قرارگاه نجف رسید و سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

در سال 1373، قالیباف به فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منصوب شد. در این سمت، او در پروژه‌های مهمی مانند راه‌آهن مشهد - سرخس، گازرسانی به پنج استان، سازه‌های دریایی خلیج فارس، و سد کرخه نقش داشته است. هم‌اکنون، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی است.


 

محمدباقر قالیباف در اول شهریور سال 1340 در شهر طرقبه زاده شد. او فرزند حسین قالیباف، که اصالتاً کرد زبان بود، و خیرالنساء بوژمهرانی، که اصالتاً فارس زبان بود، است. برادر او، حسن قالیباف طرقبه‌ای، در عملیات کربلای 4 طی جنگ ایران و عراق کشته شد.