علی شریعتی

دکتر علی شریعتی: از مزینان تا پاریس

زادگاه و خانواده:

دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۱۲ در مزینان، منطقه‌ای از توابع سبزوار، در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش، استاد محمد تقی شریعتی، مردی پرهیزکار، دانشمند در علوم نقلی و عقلی، و استاد دانشگاه مشهد بود.

دوران تحصیل و آغاز فعالیت‌های فرهنگی:

علی پس از گذراندن دوران کودکی، وارد دبستان شد و پس از شش سال به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت. علاوه بر تحصیل در دانشسرا، در کلاس‌های پدرش نیز به کسب علم می‌پرداخت. پس از پایان تحصیلات در دانشسرا، به آموزگاری مشغول شد و این شغل را با علاقه و ایمانی عمیق ادامه داد.

تحصیلات دانشگاهی و سفر به فرانسه:

در سال ۱۳۳۴، شریعتی وارد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد شد و رشته ادبیات فارسی را انتخاب کرد. در همان سال با یکی از هم‌کلاسی‌هایش به نام پوران شریعت رضوی ازدواج کرد. خلاقیت شریعتی باعث شد که در دوران تحصیل در دانشگاه، آثاری مانند ترجمه کتاب "ابوذر غفاری" و "نیایش" از الکسیس کارل، و مجموعه‌ای از مقالات تحقیقی را منتشر کند.

مبارزات و تبعید:

در سال ۱۳۳۷، شریعتی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ادبیات فارسی، به دلیل شاگرد اول شدن، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او در فرانسه، در دانشگاه سوربن، به تحصیل جامعه‌شناسی، مبانی علم تاریخ، و تاریخ و فرهنگ اسلامی پرداخت و با استادان بزرگی مانند ماسینیون، گورویچ، و سارتر آشنا شد. شریعتی در دوران تحصیل در فرانسه، همزمان با جریان نهضت ملی ایران به رهبری مصدق بود و با قلم و بیان خود از این حرکت حمایت می‌کرد. در طول مبارزات مردم الجزایر برای آزادی، شریعتی دستگیر شد و مورد ضرب و شتم پلیس فرانسه قرار گرفت و سپس به زندان فرستاده شد. در سال ۱۳۴۳، او به ایران بازگشت و در مرز ترکیه و ایران توقیف و به زندان قزل‌قلعه منتقل شد. پس از چند ماه، او آزاد شد و به خراسان، زادگاهش، بازگشت.

فعالیت‌های علمی و آکادمیک:

در سال ۱۳۴۴، شریعتی مدتی بیکار بود تا اینکه اداره فرهنگ مشهد او را به عنوان دبیر انشاء کلاس چهارم دبستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام کرد. سپس در دبیرستان به تدریس پرداخت و نهایتاً به عنوان استاد یار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد. در سال ۱۳۵۳، ساواک که از محبوبیت شریعتی آگاه بود، او را به شکنجه‌های روحی و جسمی دچار کرد تا او را وادار به همکاری کنند. اما شریعتی با ایستادگی در برابر این فشارها گفت: "اگر خفه

سفر به اروپا و درگذشت:

در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۶، شریعتی تهران را به مقصد اروپا ترک کرد تا دوره‌ای جدید از مطالعه و مبارزه را آغاز کند. در نهایت، در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶، او با قلبی عاشق، اندیشه‌ای پاک، ایمانی محکم، و زبانی قاطع، درگذشت و عاشقان و دوست‌دارانش را در اندوه از دست دادن او تنها گذاشت.

 

دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۱۲ در مزینان، منطقه‌ ای از توابع سبزوار، در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. پدرش، استاد محمد تقی شریعتی، مردی پرهیز کار، دانشمند در علوم نقلی و عقلی، و استاد دانشگاه مشهد بود. علی پس از گذراندن دوران کودکی، وارد دبستان شد و پس از شش سال به دانش سرای مقدماتی در مشهد رفت.