ولادیمیروویچ پوتین
ولادیمیروویچ پوتین
ولادیمیروویچ پوتین
ولادیمیروویچ پوتین

ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین (متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲) یک سیاست مدار روسی و افسر اطلاعاتی پیشین است که در حال حاضر رئیس ‌جمهور روسیه است. او از سال ۲۰۱۲ این سمت را بر عهده دارد و پیش از آن نیز از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رئیس‌ جمهور روسیه بود. همچنین پوتین از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ و مجدداً از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عنوان نخست‌ وزیر روسیه خدمت کرده است. او پس از الکساندر لوکاشنکو، دومین رئیس‌ جمهور اروپایی است که طولانی ‌ترین مدت دورهٔ ریاست‌جمهوری را در اختیار داشته است.
مادر پوتین کارگر کارخانه بود و پدرش در نیروی دریایی شوروی خدمت می‌ کرد. پدر پوتین در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی در بخش زیر دریایی‌ ها خدمت می کرد و در اوایل جنگ جهانی دوم به گردان تخریب NKVD منتقل شد. او بعداً به ارتش عادی منتقل شد و در سال ۱۹۴۲ به شدت زخمی شد. مادربزرگ مادری پوتین توسط نیرو های آلمانی در منطقه تور در سال ۱۹۴۱ کشته شد و دایی ‌های او طی جنگ جهانی دوم در جبههٔ شرقی ناپدید شدند.
در ۹ اوت ۱۹۹۹، پوتین به عنوان یکی از سه نایب نخست ‌وزیر منصوب شد و در همان روز به عنوان نخست ‌وزیر کنشگر فدراسیون روسیه توسط رئیس‌جمهور بوریس یلتسین منصوب شد. یلتسین اعلام کرد که می‌ خواهد پوتین جانشینش شود و پوتین نیز موافقت کرد تا برای ریاست‌جمهوری اقدام کند.
پوتین در ۲۸ ژوئیه ۱۹۸۳ با لودمیلا پوتینا ازدواج کرد. آنها از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در آلمان شرقی زندگی کردند و صاحب دو دختر به نام‌ های ماریا پوتینا، متولد ۲۸ آوریل ۱۹۸۵ در لنینگراد، و یکاترینا پوتینا، متولد ۳۱ اوت ۱۹۸۶ در درسدن آلمان شرقی شدند.

.

ولادیمیروویچ پوتین (متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲) یک سیاست مدار روسی و افسر اطلاعاتی پیشین است که در حال حاضر رئیس ‌جمهور روسیه است. او از سال ۲۰۱۲ این سمت را بر عهده دارد و پیش از آن نیز از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رئیس‌ جمهور روسیه بود.