جان فیتزجرالد کندی

جان فیتزجرالد کندی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در 22 می 1917 به دنیا آمد. او از سال 1961 تا 1963، یعنی تا زمان ترورش، ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. کندی در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام خدمت می‌کرد و به خاطر شجاعتش در نجات سربازان مدال افتخار دریافت کرد. او در سن 43 سالگی به ریاست جمهوری رسید، که باعث شد جوان‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا باشد. از دیگر رکوردهای او می‌توان به این اشاره کرد که او تنها کاتولیک رومی و نخستین رئیس‌جمهوری است که در قرن بیستم به دنیا آمده است.

از رویدادهای مهم دوران ریاست جمهوری او می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، شروع جنگ ویتنام، و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد. او همچنین آخرین رئیس‌جمهوری است که در طول دوران ریاستش ترور شد. کندی تحصیلات خود را در یکی از مهم‌ترین مدارس آمریکا، مدرسه "چوآته" در کانکتیکات، به پایان رساند و در سال 1935 فارغ‌التحصیل شد. او قبل از ورود به کالج، دوره‌ای را در اقتصاد سیاسی در "مدرسه اقتصاد لندن" زیر نظر پروفسور هارولد لاسکی گذراند.

کندی در پاییز 1935 به دانشگاه پرینستون رفت، اما به دلیل ابتلا به یرقان، آنجا را ترک کرد و در پاییز سال بعد به کالج هاروارد رفت. او در دوران تحصیلش دو بار به اروپا و بریتانیا سفر کرد، زیرا پدرش سفیر آمریکا در بریتانیا بود. او در ژوئن 1940 از هاروارد با مدرک لیسانس مسائل بین‌الملل فارغ‌التحصیل شد. پایان‌نامه او با عنوان "چرا انگلستان خوابید؟" به کتابی پرفروش تبدیل شد. پس از جنگ جهانی دوم، کندی به سیاست روی آورد، تا حدی به دلیل مرگ برادرش جوزف پ. کندی پسر، که در جنگ کشته شد.

کندی در 12 سپتامبر 1953 با ژاکلین لی بویر ازدواج کرد. او در دو سال اول ازدواجش عمل‌های نخاعی بسیاری انجام داد و به ندرت در سنا حاضر می‌شد. در همین دوره او کتابی تاریخی نوشت که در سال 1957 جایزه پولیتزر را برایش به ارمغان آورد. در 22 نوامبر 1963، کندی در دالاس، تگزاس ترور شد. لی هاروی اسوالد به جرم قتل رئیس‌جمهور دستگیر شد اما دو روز بعد توسط جک روبی کشته شد. قبر کندی با "شعله جاودان" تزیین شده و پس از مرگ، مدال ریاست‌جمهوری آزادی را دریافت کرد. سکه نیم‌دلاری آمریکا نیز همچنان با تصویر او ضرب می‌شود.

جان فیتزجرالد کندی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در 22 می 1917 به دنیا آمد. او از سال 1961 تا 1963، یعنی تا زمان ترورش، ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. کندی در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام خدمت می‌کرد و به خاطر شجاعتش در نجات سربازان مدال افتخار دریافت کرد.