محمدرضا مهدوی کنی

طلوع در کن و هجرت به قم:

محمدرضا مهدوی کنی در سال ۱۳۱۰ شمسی در شهر کن، تابعه تهران، دیده به جهان گشود. در سن چهارده سالگی، با دلی سرشار از ایمان و اشتیاق به علم، ردای روحانیت را بر تن کرد. در سال ۱۳۲۷ شمسی (۱۳۶۸ قمری) برای ادامه و تکمیل تحصیلات دینی خود عازم شهر مقدس قم شد.

مبارزه در کنار امام و تحصیل در محضر بزرگان:

ایشان در قم در مدارس "فیضیه" و "حجتیه" به فراگیری علوم دینی پرداخت. در این مدارس، از محضر اساتید برجسته‌ای چون آیت‌الله امام خمینی، محمدحسین بروجردی، محمدحسین طباطبایی (علامه)، مرتضی مطهری، شهاب‌الدین مرعشی نجفی و عبدالجواد جبل عاملی کسب علم نموده و در حوزه‌های فقه و اصول، فلسفه و کلام و تفسیر به مدارج عالی نائل آمدند.

آثار علمی و یادگارهای ماندگار:

آیت‌الله مهدوی کنی علاوه بر مبارزات سیاسی و انقلابی، در عرصه علم و دانش نیز فعالیت‌های چشمگیری داشتند. ایشان آثاری در زمینه تاریخ قرآن و اقتصاد اسلامی به رشته تحریر درآوردند و همچنین تقریرات دروس اصول و فقه حضرت امام را به زبان عربی تدوین کردند.

نکته قابل توجه:

متأسفانه هیچ‌کدام از این آثار به چاپ نرسیده و تنها اثر منتشر شده ایشان "نکته‌های آغاز در اخلاق عملی" است.

درگذشت این عالم مجاهد

سرانجام، این عالم مجاهد پس از سال‌ها مبارزه در راه اسلام و انقلاب، در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

 

 

محمدرضا مهدوی کنی در سال ۱۳۱۰ش در شهر کن، تابعه تهران، به دنیا آمد. در سن چهارده سالگی، وی لباس روحانیت را پوشید. در سال ۱۳۲۷ش (۱۳۶۸ق) برای ادامه و تکمیل تحصیلات دینی خود به قم رفت و ابتدا در مدرسه "فیضیه" و سپس در مدرسه "حجتیه" تحصیلات خود را ادامه داد.