کارل لندشتاینر
کارل لندشتاینر

کارل لندشتاینر: پدر علم گروه‌های خونی

سال‌های آغازین و تحصیلات

کارل لندشتاینر در ۱۴ ژوئن ۱۸۶۸ در وین اتریش به دنیا آمد. پدرش، لئوپولد لندشتاینر، یک حقوقدان، روزنامه‌نگار و ناشر روزنامه بود. کارل در شش سالگی پدرش را از دست داد و مادرش، فانی هس، سرپرستی او را بر عهده گرفت. لندشتاینر پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه، در دانشگاه وین به تحصیل پزشکی پرداخت و در سال ۱۸۹۱ مدرک خود را در این رشته دریافت کرد.

تحقیقات و کشف گروه‌های خونی

لندشتاینر در دوران دانشجویی، تحقیقات بیوشیمیایی خود را آغاز کرد و در سال ۱۸۹۱ مقاله‌ای در مورد اثر رژیم غذایی بر ترکیب خاکستر خون منتشر کرد. او برای کسب دانش بیشتر در زمینه شیمی، پنج سال را در آزمایشگاه‌های مختلف در زوریخ، وورتسبورگ و مونیخ گذراند.

پس از بازگشت به وین، لندشتاینر مطالعات پزشکی خود را در بیمارستان عمومی وین ادامه داد و در سال ۱۸۹۶ به عنوان دستیار ماکس فون در موسسه بهداشت وین مشغول به کار شد. در این زمان، او به مکانیسم ایمنی بدن علاقه‌مند شد و از سال ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۸ به عنوان معاون در گروه پاتولوژی دانشگاه علوم تشریح وین فعالیت کرد.

لندشتاینر تا پایان عمر خود به بررسی گروه‌های خونی و آنتی‌ژن‌ها، آنتی‌بادی‌ها و سایر عوامل ایمونولوژیک موجود در خون پرداخت. او در سال ۱۹۱۶ با هلن ولاستو ازدواج کرد و از این ازدواج، صاحب یک فرزند به نام دکتر E. Landsteiner شد.

دریافت جایزه نوبل و درگذشت

لندشتاینر در سال ۱۹۳۹ به عنوان استاد ممتاز از انستیتو راکفلر بازنشسته شد، اما همچنان با انگیزه به کار خود ادامه داد. در تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۴۳، او در حین کار در آزمایشگاه خود دچار حمله قلبی شد و دو روز بعد در بیمارستان موسسه درگذشت.

فعالیت‌های لندشتاینر منجر به کشف گروه‌های خونی و امکان تعیین آنها شد و انقلابی در زمینه انتقال خون ایجاد کرد. به پاس این کشف بزرگ، او در سال ۱۹۳۰ موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد.

 

کارل لندشتاینر
علم و فناوری

کارل لندشتاینر در ۱۴ ژوئن ۱۸۶۸ در وین اتریش به دنیا آمد. پدرش، لئوپولد لندشتاینر، یک حقوقدان، روزنامه‌نگار و ناشر روزنامه بود. کارل در شش سالگی پدرش را از دست داد و مادرش، فانی هس، سرپرستی او را بر عهده گرفت. لندشتاینر پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه، در دانشگاه وین به تحصیل پزشکی پرداخت.