گرترود الیون

در تاریخ 17 اکتبر 1988، زمانی که یک خبرنگار در ساعت شش و نیم صبح با خانم گرترود الیون تماس گرفت تا بردن جایزه نوبل پزشکی را به او تبریک بگوید، خانم الیون پاسخ داد: «این شوخی اصلاً بامزه نیست».

خانم الیون از پدری لیتوانیایی و مادری روس که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، متولد شد. او تحصیلات خود را در یک مدرسه دولتی در نیویورک به پایان رساند. مرگ پدربزرگش به دلیل سرطان در سن پانزده سالگی، تأثیر عمیقی بر او گذاشت و باعث شد تا بعدها به مطالعات سرطان‌شناسی بپردازد.

در دوران بحران اقتصادی دهه 1930، خانواده او با مشکلات مالی شدیدی مواجه شدند، اما او به دلیل نمرات عالی‌اش توانست به صورت رایگان در کالج تحصیل کند. پس از اتمام تحصیلات در رشته بیوشیمی، به عنوان دستیار در یک آزمایشگاه شروع به کار کرد. در سال 1939 وارد دانشگاه نیویورک شد و در سال 1941 مدرک لیسانس بیوشیمی خود را دریافت کرد.

در طی جنگ جهانی دوم، به عنوان دستیار جورج هیچینگز فعالیت می‌کرد و به مطالعه بیوشیمی باکتری‌ها پرداخت. در دهه 1950، تحقیقات مهمی در مورد متابولیسم پورین‌ها (از بازهای تشکیل‌دهنده DNA) انجام داد. در این دوره، تفریحات مورد علاقه او شامل حضور در کنیسا، اپرا، باله و کنسرت بود. او آن‌چنان به فعالیت‌های علمی خود مشغول بود که هرگز ازدواج نکرد، اما همیشه فعال در حقوق زنان و انجمن‌های زنان یهودی بود.

در سال 1960، به عنوان عضو مؤسسه مطالعات شیمی سرطان آمریکا انتخاب شد و در سال 1983 ریاست انجمن تحقیقات سرطان را به عهده گرفت. در سال 1988، به دلیل تحقیقاتش در زمینه متابولیسم و سنتز داروهای ضد سرطان و ضد ویروس، جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد. در سال 1990 به عضویت آکادمی ملی علوم پذیرفته شد و پس از دریافت جایزه نوبل، بنیادی برای کمک به کودکان سرطانی تأسیس کرد. گرترود الیون در سال 1999 درگذشت.

گرترود الیون
علم و فناوری

در تاریخ 17 اکتبر 1988، زمانی که یک خبرنگار در ساعت شش و نیم صبح با خانم گرترود الیون تماس گرفت تا بردن جایزه نوبل پزشکی را به او تبریک بگوید، خانم الیون پاسخ داد: «این شوخی اصلاً بامزه نیست». خانم الیون از پدری لیتوانیایی و مادری روس که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، متولد شد.