لینوس پاولینگ

لینوس پاولینگ (Linus Pauling)، متولد ۲۸ فوریه ۱۹۰۱ و درگذشته ۱۹ اوت ۱۹۹۴، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان قرن بیستم بوده است. او به عنوان یک شیمیدان و فیزیک‌دان معروف شناخته می‌شود، با تأثیر فراوان در زمینه‌های شیمی و زیست‌شناسی.

پاولینگ در دوران دانشجویی به مطالعات شیمی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی پرداخت و پس از اخذ دکترای فیزیک و شیمی از این دانشگاه، به عنوان یک استاد در دانشگاه کالیفرنیا، آیتاکا، به کار پرداخت. او با مبانی نظری فیزیکی از شیمی مواد مغناطیسی برای نخستین بار در زمینه شیمی کوانتومی، معروف به "مدل کوانتومی" پذیرفته شد. همچنین، وی پژوهشگری برجسته در زمینه زیست‌شناسی مولکولی و ساختار پروتئین‌ها.

او برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۵۴ به خاطر کارهای خود در رابطه با پیوند شیمیایی و ساختار مولکولی بود. علاوه بر این، پاولینگ به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز خود و اعتراض به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز مشهور است و در این زمینه جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۶۲ دریافت کرد.

به دلیل دستاوردهای علمی و فعالیت‌های اجتماعی خود، لینوس پاولینگ به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و اجتماعی قرن بیستم شناخته می‌شود که تأثیر بسزایی بر پیشرفت‌های علمی و فرهنگی جهان داشته است.

لینوس پاولینگ
علم و فناوری

متولد ۲۸ فوریه ۱۹۰۱ و درگذشته ۱۹ اوت ۱۹۹۴، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان قرن بیستم بوده است. او به عنوان یک شیمیدان و فیزیک‌دان معروف شناخته می‌شود، با تأثیر فراوان در زمینه‌های شیمی و زیست‌شناسی.