سعید کنگرانی

سعید کنگرانی در ۱۴ مرداد ۱۹۵۵ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۵۴ با حضور در فیلم «رضا موتوری» ساخته مسعود کیمیایی آغاز کرد. کنگرانی پس از حضور در فیلم کیمیایی، در «دایره مینا»، بازیگر داریوش مهرجویی شد. فیلمی که سه سال توقیف بود و در این مدت کنگرانی با بازی در فیلم «سرایدار» به اسم خود شهرت و اعتبار بخشید.

در سال ۱۳۵۶، کنگرانی با بازی در سریال «دایی‌جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی به شهرت رسید. او در این سریال نقش «سعید» را بازی می‌کرد که به یکی از ماندگارترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

کنگرانی در سال ۱۳۵۷ برای بازی در فیلم «در امتداد شب» ساخته محمدعلی سجادی، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم برای کنگرانی شهرت مضاعف و درآمد خوبی به همراه داشت و او توانست محل سکونت خود را تغییر دهد و در شمال تهران ساکن شود.

کنگرانی پس از انقلاب، به بازیگری ادامه داد و در فیلم‌های «پرواز در قفس» (۱۳۶۵) و «فصل خون» (۱۳۶۶) ساخته حبیب کاووش بازی کرد. او همچنین برای بازی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی انتخاب شده بود، اما به دلیل ممنوعیت کاری، این نقش به امین تارخ رسید.

کنگرانی در سال ۱۳۷۸ برای بازی در فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» ساخته حسن فتحی، به سینمای ایران بازگشت. این فیلم آخرین نقش‌آفرینی او در سینمای ایران بود.

کنگرانی پس از بازگشت از ممنوعیت کاری، به دلیل اعتیاد به مواد مخدر، دچار مشکلاتی شد. او در سال ۱۳۹۶ در سن ۶۱ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

سعید کنگرانی
هنرمندان

سعید کنگرانی در ۱۴ مرداد ۱۹۵۵ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۵۴ با حضور در فیلم «رضا موتوری» ساخته مسعود کیمیایی آغاز کرد. کنگرانی پس از حضور در فیلم کیمیایی، در «دایره مینا»، بازیگر داریوش مهرجویی شد. فیلمی که سه سال توقیف بود.