محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن در ۷ دسامبر ۱۹۶۸ در تهران به دنیا آمد. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۶۵ با بازی در تئاتر آغاز کرد.

فروتن در سال ۱۳۷۴ با بازی در فیلم «مرسدس» به کارگردانی مسعود کیمیایی، به سینما راه یافت. او سپس در فیلم‌های «اعتراض»، «قرمز»، «دو زن»، «متولد ماه مهر»، «زیر پوست شهر»، «شب یلدا» و «زن دوم» بازی کرد. او برای بازی در فیلم «قرمز» از هفدهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و برای بازی در فیلم «شب یلدا» از پنجمین جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به‌دست آورد.

در سال ۱۳۷۷ دو فیلم پرفروش اول سال، فیلم‌های «قرمز» و «دو زن» با بازی فروتن بودند که هر دو فیلم در شمار آثار پرسروصدا و جریان‌ساز آن دهه بودند.

زوج هنری فروتن و هدیه تهرانی در فیلم «قرمز» پس از زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در فیلم «هامون» دومین زوج سینمایی تاریخ سینمای ایران بودند که برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد و زن سال شدند.

بعد از اکران «مرسدس» در سال ۱۳۷۶ تا پایان دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، فروتن سوپراستاری سینمای ایران را نیز توامان با مورد توجه بودن از سوی مردم و البته منتقدان تجربه کرد و یکی از موفق‌ترین بازیگران مرد اواخر این دهه بود که مجموعه‌ای از بهترین و مطرح‌ترین فیلم‌های آن سال‌ها را به‌عنوان جوان اول سینما خصوصاً در نقش‌های عاشق عصیان‌گر تجربه کرد.

او همچنین در سال‌های اخیر نیز در فیلم‌های موفقی چون «به آهستگی»، «کنعان»، «عیار ۱۴» و «چهل سالگی» ایفای نقش کرده است.

فروتن در سال ۱۳۷۴ با بازی در فیلم «مرسدس» به کارگردانی مسعود کیمیایی، به سینما راه یافت. او سپس در فیلم‌های «اعتراض»، «قرمز»، «دو زن»، «متولد ماه مهر»، «زیر پوست شهر»، «شب یلدا» و «زن دوم» بازی کرد. او برای بازی در فیلم «قرمز» از هفدهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.