عبدالرشید بولاتچویچ سادولایف

عبدالرشید سادولایف: قهرمان کشتی آزاد روسی

عبدالرشید بولاتچویچ سادولایف** (متولد ۹ مه ۱۹۹۶) کشتی‌گیر آزادکار برجسته روسی است که در وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت می‌کند و پیش‌تر در وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقه می‌داد. او به عنوان یکی از پیشتازان کشتی آزاد در جهان شناخته می‌شود.

ملقب به "تانک روسی"، سادولایف دارای دو مدال طلای المپیک (۲۰۱۶ و ۲۰۲۰)، پنج قهرمانی جهان (۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۱)، قهرمانی جام جهانی انفرادی (۲۰۲۰)، چهار قهرمانی اروپا (۲۰۱۴، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰) و دو قهرمانی بازی‌های اروپایی (۲۰۱۵ و ۲۰۱۹) است.

زندگی شخصی و پیشینه

سادولایف در سال ۱۹۹۶ در روستای تسوریب، منطقه چارودینسکی داغستان به دنیا آمد. او از قوم آوار و خانواده‌ای مسلمان سنی است و کوچک‌ترین فرزند خانواده می‌باشد. او کشتی را از ۱۳ سالگی به طور جدی آغاز کرد و به سرعت موفق به کسب عنوان قهرمانی منطقه‌ای شد. پس از پایان دوره دبیرستان، به باشگاه کشتی گامید گامیدوف در مخاچ‌قلعه پیوست و در سن ۱۶ سالگی عنوان قهرمانی جهان در سطح نوجوانان را در سال ۲۰۱۲ کسب کرد. او فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه دولتی داغستان است.

دوران حرفه‌ای
 
سادولایف در نخستین حضور بزرگسالان خود در مسابقات یادبود علی علی‌اف ۲۰۱۲، مدال برنز را به دست آورد. در مسابقات جهانی ۲۰۱۴، او توانست رینریس سالاس از کوبا را با نتیجه ۱۱-۰ شکست دهد و اولین عنوان جهانی خود را کسب کند.
 
در سال ۲۰۱۵، سادولایف مدال طلای مسابقات جهانی در لاس وگاس را به دست آورد و به عنوان یکی از برترین کشتی‌گیران جهان شناخته شد.

سادولایف در المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو با شکست حریفان، مدال طلای این مسابقات را کسب کرد. پس از بازگشت به روسیه، به عنوان یک قهرمان ملی مورد استقبال قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله یک اسب آخال‌تکه دریافت کرد.

سادولایف در این سال‌ها موفقیت‌های بیشتری را کسب کرد و بارها قهرمان جهان و اروپا شد. در سال ۲۰۲۳، در مسابقات جهانی بلگراد دچار مصدومیت گردن شد و از ادامه رقابت‌ها بازماند.

افتخارات و دستاوردها

سادولایف در طول دوران حرفه‌ای خود به افتخارات زیادی دست یافته است که شامل مدال‌های طلای جهانی و المپیک، قهرمانی‌های متعدد در اروپا و بازی‌های اروپایی و همچنین قهرمانی در مسابقات ملی روسیه می‌شود.

عبدالرشید بولاتچویچ سادولایف (متولد ۹ مه ۱۹۹۶) کشتی‌گیر آزادکار برجسته روسی است که در وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت می‌کند و پیش‌تر در وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقه می‌داد. او به عنوان یکی از پیشتازان کشتی آزاد در جهان شناخته می‌شود.