آدریانو لیت ریبرو
آدریانو لیت ریبرو

آدریانو: امپراتور فوتبال برزیل

دوران حرفه‌ای

آدریانو لیت ریبرو (متولد ۱۷ فوریه ۱۹۸۲) که به‌عنوان آدریانو شناخته می‌شود، بازیکن سابق فوتبال حرفه‌ای برزیلی است. او به‌عنوان مهاجم بازی می‌کرد و به خاطر شوت‌های قدرتمند با پای چپ شهرت داشت. آدریانو چهار فصل درخشان در ایتالیا با باشگاه‌های پارما و اینتر میلان داشت و در این دوران به یکی از بهترین مهاجمان جهان تبدیل شد. او لقب «امپراتور» را به خود اختصاص داد و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ در جمع ۱۰ بازیکن برتر توپ طلا قرار گرفت.

با این حال، زندگی شخصی او تحت تأثیر مرگ پدرش قرار گرفت و باعث کاهش عملکرد او شد. او در سال ۲۰۰۹ به برزیل بازگشت و با Flamengo و Corinthians قهرمان برازیل شد و در سال ۲۰۱۶ در سن ۳۴ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

دستاوردهای ملی

آدریانو در ۱۸ سالگی به تیم ملی برزیل دعوت شد و به‌عنوان جانشین رونالدو شناخته می‌شد. او در سال ۲۰۰۴ قهرمان کوپا آمه‌ریکا شد و با ۷ گل، کفش طلا را به‌دست آورد. همچنین در سال ۲۰۰۵ در جام کنفدراسیون‌ها با زدن ۵ گل، بار دیگر کفش طلا را کسب کرد. 

آدریانو نشان داد که با وجود چالش‌ها، استعداد و توانایی‌هایش در فوتبال فراموش‌نشدنی است.

آدریانو لیت ریبرو (متولد ۱۷ فوریه ۱۹۸۲) که به‌عنوان آدریانو شناخته می‌شود، بازیکن سابق فوتبال حرفه‌ای برزیلی است. او به‌عنوان مهاجم بازی می‌کرد و به خاطر شوت‌های قدرتمند با پای چپ شهرت داشت. آدریانو چهار فصل درخشان در ایتالیا با باشگاه‌های پارما و اینتر میلان داشت و در این دوران به یکی از بهترین مهاجمان جهان تبدیل شد.