شهر زیرزمینی اویی یا نوش‌آباد، شهری باستانی با قدمتی ۱۵۰۰ ساله در دل زمین و نزدیکی کاشان است که به‌صورت اتفاقی در سال ۱۳۸۵ کشف شد. این شهر مخفی برای پناهگاه و امنیت مردم در دوره‌های تاریخی ساخته شده بود.

راز شهر زیر زمینی نوش آباد

 شهر زیرزمینی اویی، دنیایی عجیب در دل خاک نوش‌آباد

شهر زیرزمینی اویی یا همون شهر زیرزمینی نوش‌آباد، یه شهر تاریخی و مخفی تو دل زمین توی نوش‌آباده. نوش‌آباد خودش فقط سه کیلومتر با آران و بیدگل فاصله داره، یعنی خیلی نزدیک کاشانه و اگه مسافر کاشان باشی، واقعاً حیفه که اینجا رو نبینی. این شهر زیرزمینی تو مجموعه‌های تاریخی آب‌انبار چاله‌سی بالاده و آب‌انبار مرکزی نوش‌آباد قرار گرفته و قدمتش می‌رسه به حدود ۱۵۰۰ سال پیش، یعنی از دوره ساسانیان تا صفویه. فکرشو بکن، مردمان قدیم چه جوری زندگی می‌کردن که همچین شهری رو زیر زمین ساختن!

 چطوری شهر اویی کشف شد؟

حالا شاید برات جالب باشه بدونی که این شهر تا چند سال پیش اصلاً کشف نشده بود! سال ۱۳۸۵ بود که یه نفر داشت توی حیاط خونش چاه می‌کند که یهویی متوجه میشه زیر خونش یه شهر زیرزمینیه! خلاصه بعد از این ماجرا، همه فهمیدن یه همچین جایی زیر زمین وجود داره و اسم شهر اویی سر زبونا افتاد.

 چرا مردم قدیم این شهر رو ساختن؟

خب، حالا چرا یه همچین شهری تو دل خاک ساخته شده؟ معلومه که دلایل امنیتی مهم‌ترین دلیلش بوده. اون زمانا، حمله‌های دشمن و جنگ‌ها زیاد بود و مردم مجبور بودن برای حفظ خودشون یه جای امن و پنهانی داشته باشن. پس این شهر زیرزمینی رو کندن تا بتونن با خیال راحت زندگی کنن و از خطرات در امان باشن. شهر اویی مثل یه دژ دفاعی بود و همه چیز توش پیدا می‌شد، از اتاقای کوچیک گرفته تا راهروهای پیچ در پیچ و مخفی. حتی هوا هم توش جریان داشت تا مردم توی گرمای کاشان بتونن نفس بکشن و اذیت نشن.

 یه تجربه متفاوت از تاریخ

اگه اهل ماجراجویی و تاریخ باشی، حتماً از دیدن شهر زیرزمینی نوش‌آباد لذت می‌بری. راهروهای تنگ و تاریک و حس بودن توی یه شهر مخفی قطعاً برات یه تجربه خاصه. اینجا رو سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کردن، پس هم ارزش تاریخی داره، هم گردشگری. 

پس اگه به کاشان سفر کردی، نوش‌آباد و شهر اویی رو از دست نده. تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز تو دل تاریخ منتظرته!