زیگموند فروید

زیگموند فروید: از دوران کودکی تا اختراع روانکاوی

دوران کودکی و خانواده:

زیگموند فروید، بنیانگذار علم روانکاوی، در 6 می 1856 در شهر پریبورگ جمهوری چک به دنیا آمد. او بزرگترین فرزند از هشت فرزند خانواده بود. پدرش، یاکوب فروید، بازرگان پشم بود و از ازدواج قبلی خود دو پسر داشت. فروید در دوران کودکی رابطه ای سرد و گاه خصمانه با پدرش داشت، اما بعدها از طریق تحلیل روانی به این نتیجه رسید که احساسات او نسبت به پدرش آمیخته ای از ترس، نفرت، احترام و عشق بود.

مادر فروید، آمالیا ناتانسون، زنی مهربان و فداکار بود و رابطه ای بسیار نزدیک با او داشت. فروید موفقیت خود را تا حد زیادی مدیون حمایت و ایمان مادرش می دانست.

فروید دو برادر ناتنی بزرگتر داشت، اما به نظر می رسد که قوی ترین وابستگی او به برادرزاده اش جان بود که تنها یک سال از او بزرگتر بود. این رابطه نوعی دوستی صمیمی و رقابت توام با نفرت را به وجود آورد که بعدها الهام بخش نظریه های فروید شد.

تحصیلات و آغاز فعالیت حرفه ای:

فروید در سن 17 سالگی وارد دانشکده پزشکی دانشگاه وین شد. انتخاب رشته پزشکی به دلیل محدودیت شغل برای یهودیان در آن زمان بود. او علاقه چندانی به پزشکی نداشت، اما این رشته را وسیله ای برای انجام تحقیقات علمی می دانست. فروید پس از هشت سال در سال 1881 از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد.

فروید از سن 24 سالگی سیگار کشیدن را آغاز کرد و به سیگار برگ علاقه زیادی داشت. او معتقد بود که سیگار کشیدن توانایی انسان را برای انجام کار افزایش می دهد و خودکنترلی را بهبود می بخشد.

فروید در ابتدا از طرفداران مصرف کوکائین نیز بود و معتقد بود که این ماده می تواند برای جلوگیری از افسردگی مفید باشد. اما بعدها با کشف مضرات کوکائین، اعتبار پزشکی او خدشه دار شد.

لجاجت فروید در کشیدن سیگار او را در سال 1923 به سرطان دهان مبتلا کرد. با این وجود، او تا پایان عمر به سیگار کشیدن ادامه داد.

اختراع روانکاوی و دستاوردهای فروید:

فروید بزرگترین دستاورد خود را اختراع روانکاوی می دانست. روانکاوی روشی درمانی از طریق گفتگو بین بیمار و روانکاو برای رفع مشکلات روانی ناشی از تعارضات در ناخودآگاه است.

فروید تکنیک های درمانی مانند تداعی آزاد و انتقال را توسعه داد و نقش محوری آنها را در فرآیند تحلیلی برجسته کرد.

بازتعریف جنسیت به شکل های کودکانه و تدوین کمپلکس اودیپوس به عنوان محور اصلی نظریه روانکاوی نیز از دستاوردهای مهم فروید به شمار می رود.

فروید سرانجام در 23 سپتامبر 1939 درگذشت و جسد او در شمال لندن سوزانده شد.

 

 

زیگموند فروید
علم و فناوری

زیگموند فروید در ۶ می ۱۸۵۶ در پریبورگ جمهوری چک به دنیا آمد و بزرگ‌ترین فرزند از هشت فرزند خانواده بود. پدرش یاکوب فروید، بازرگان پشم بود و از ازدواج قبلی‌اش دو پسر به نام‌های امانوئل و فیلیپ داشت. فروید احترام زیادی برای پدرش قائل بود، اما رابطه آن‌ها سرد و گاهی خصمانه بود.