محمدصادق صادقی­ گیوی

محمدصادق صادقی­ گیوی، معروف به خلخالی، در روستای گیو خلخال در سال ۱۳۰۵ به دنیا آمد. پس از تحصیل در دوره ابتدایی، وی وارد مدرسه حاج ملاابراهیم خلخال شد و پس از یک سال تحصیل در عرصه ادبیات عرب، به حوزه علمیه قم رفت. خلخالی از ابتدا با سیدمصطفی خمینی دوست شد و پس از طی مراحل مقدماتی، از سال ۱۳۳۰ در دروس سیدحسین بروجردی شرکت کرد و بیش از ده سال در درس‌های امام‌خمینی حضور داشت. او فعالیت‌های خود را در نهضت امام‌خمینی آغاز کرد و در این مسیر زندان و تبعید را تجربه کرد. او همچنین یکی از چهار سخنران مجلس بزرگداشت شهادت سیدمصطفی خمینی در مسجد اعظم قم بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خلخالی به صورت شفاهی و سپس کتبی به سمت حاکم شرع از سوی امام‌خمینی منصوب شد. وی سران رژیم شاه که در جنایات و کشتار مردم دست داشتند را محاکمه و به اعدام محکوم کرد و در سرکوب ضد انقلاب در گنبد و کردستان و پاوه نقش اساسی داشت.
خلخالی در سال ۱۳۸۲ درگذشت و در یکی از حجره‌های حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

محمدصادق صادقی­ گیوی، معروف به خلخالی، در روستای گیو خلخال در سال ۱۳۰۵ به دنیا آمد. پس از تحصیل در دوره ابتدایی، وی وارد مدرسه حاج ملاابراهیم خلخال شد و پس از یک سال تحصیل در عرصه ادبیات عرب، به حوزه علمیه قم رفت.