جان دی. راکفلر

جان دی. راکفلر در ۸ ژوئیه ۱۸۳۹ در ریچفورد نیویورک به دنیا آمد. پدرش، اوری راکفلر، به‌نوعی کلاه‌بردار بود و ادعا می‌کرد که روشی برای درمان سرطان دارد و برای هر بیمار بیست‌وپنج دلار هزینه دریافت می‌کرد. اوری بیشتر سال را در شهرهای مختلف آمریکا به مسافرت می‌پرداخت. مادر جان، الیزا دیویسون، مسیحی معتقدی بود و پسرش را به کار، پس‌انداز و کمک به نیازمندان تشویق می‌کرد. خانواده راکفلر در سال ۱۸۵۱ به منطقه اوگو نقل مکان کردند و جان یک سال بعد در آکادمی منطقه‌ای اوگو تحصیل خود را آغاز کرد. ذهن ریاضیاتی جان بسیار قوی بود و مسائل ریاضی را با سرعت و دقت زیادی حل می‌کرد، که این مهارت در سال‌های بعد نیز به او کمک زیادی کرد. اگرچه او دانش‌آموز متوسطی بود، اما سطح آموزش آکادمیکش در مجموع چشمگیر بود.

اولین فعالیت‌های جدی جان دی. راکفلر در حوزه کسب‌وکار از شانزده‌سالگی شروع شد. او به کالج فالسوم رفت و در دوره‌ای ده‌هفته‌ای، کلیات حسابداری و امور مالی را فراگرفت. جان اصول ابتدایی کسب‌وکار و قراردادنویسی را نیز از پدرش آموخته بود. پدرش با وجود رویکرد متقلبانه‌اش، اهمیت زیادی به قراردادها و مفاد آن‌ها می‌داد.

اولین شرکت مستقل راکفلر در سال ۱۸۵۹ و چند ماه پیش از بیست‌سالگی‌اش تأسیس شد. او با همکاری یکی از همسایه‌هایش به‌نام ماری کلارک، شرکت Clark & Rockefeller را با سرمایه دوهزار دلاری از هر یک از شرکا ثبت کرد. زمینه فعالیت شرکت جدید سرمایه‌گذاری در محصولات مختلف همچون غلات، علوفه، گوشت و محصولات دیگر بود. در سال اول، سود ۴۴۰۰ دلاری برایشان به‌ارمغان آورد و در سال بعد، سود شرکت به ۱۷ هزار دلار رسید. رقابت در چنین بازاری در آن سال‌ها بسیار سخت و فشرده بود و سهم عمده‌ای از موفقیت شرکت مدیون مهارت ذاتی جان دی. راکفلر در تجارت بود.

راکفلر از پنجاه‌سالگی با بیماری جدی‌ای مبارزه می‌کرد که در اولین عوارض، تمامی موهایش را از بین برد. برخی منابع علت اصلی بیماری او را اختلال افسردگی حاد دانسته‌اند که مشکلات گوارشی نیز به‌همراه داشت. با کاهش فعالیت‌های کاری، کمی از عوارض بیماری‌های جان کاسته شد؛ اما موهای او دیگر هیچ‌گاه نروییدند.

جان دی. راکفلر در ۸ ژوئیه ۱۸۳۹ در ریچفورد نیویورک به دنیا آمد. پدرش، اوری راکفلر، به‌نوعی کلاه‌بردار بود و ادعا می‌کرد که روشی برای درمان سرطان دارد و برای هر بیمار بیست‌وپنج دلار هزینه دریافت می‌کرد. اوری بیشتر سال را در شهرهای مختلف آمریکا به مسافرت می‌پرداخت.