سعید امیرسلیمانی
سعید امیرسلیمانی
سعید امیرسلیمانی
سعید امیرسلیمانی

سعید امیرسلیمانی: هنرمندی با کوله‌باری از تجربه

سعید امیرسلیمانی، نامی آشنا در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، در 17 آبان 1321 در سنگلج تهران متولد شد.

پدر سعید سلیمانی اهل کجاست

امیرسلیمانی در فضایی هنری پرورش یافت. پدر او، علاقه‌مند به هنر و موسیقی بود و منزلشان پاتوق هنرمندان نامداری چون مرضیه، ابولحسن صبا و غلامحسین بنان بود.

همین فضا، زمینه‌ای شد تا سعید از همان کودکی به هنر، به ویژه بازیگری، علاقمند شود. او در مدرسه نمایش می‌ساخت و نمایش‌هایی که با پدر و مادرش تماشا می‌کرد را به همراه دوستانش اجرا می‌کرد.

آغاز فعالیت هنری:

فعالیت حرفه‌ای سعید امیرسلیمانی در 18 سالگی با ورود به تئاتر اناهیتا آغاز شد. او در این تئاتر دوره یک ساله گذراند و اولین بار با نقشی فرعی در تئاتر اتللو، اثر شکسپیر، به روی صحنه رفت.

با گذشت زمان و فعالیت در تئاتر اناهیتا، با پیشنهاد محمود دولت‌آبادی به استخدام تئاتر درآمد. او بعدها به همراه جمشید مشایخی، ایرج امامی و ازیتا لاچینی گروهی هنری تشکیل دادند که تا پیش از انقلاب فعال بود.

فعالیت در سینما و تلویزیون:

امیرسلیمانی پس از انقلاب به فعالیت در سینما و تلویزیون ادامه داد. او در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته و از جمله آثار شاخص او می‌توان به "هزار دستان"، "سلطان صاحبقران"، "دلشدگان"، " دندان طلا"، "مهریه بی بی"، "معمای شاه" و "پدر سالار" اشاره کرد.

بازنشستگی و بازگشت:

امیرسلیمانی در سال 1373 از اداره تئاتر بازنشسته شد و تا سال 1380 به طور پیوسته در سینما و تلویزیون فعالیت داشت.

وی تا چند سال در دبی اقامت داشت تا اینکه با دعوت محمدرضا ورزی به ایران بازگشت و در سریال "معمای شاه" به ایفای نقش پرداخت.

خانواده:

سعید امیرسلیمانی متاهل و دارای دو فرزند به نام‌های کمند و سپند است. هر دو فرزند او نیز در عرصه بازیگری فعالیت می‌کنند و از جمله هنرمندان شناخته شده کشورمان هستند.

جوایز و افتخارات:

امیرسلیمانی در طول فعالیت هنری خود جوایز و افتخارات متعددی کسب کرده است. از جمله این جوایز می‌توان به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم "آبادانی‌ها" در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

سعید امیرسلیمانی بدون شک یکی از پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار عرصه هنر ایران است.

تعهد، پشتکار، ذوق هنری و گزینش‌های درست در مسیر فعالیتش، او را به یکی از بازیگران محبوب و مورد احترام تبدیل کرده است.

بی‌تردید، نام سعید امیرسلیمانی در تاریخ هنر ایران به عنوان هنرمندی با کوله‌باری از تجربه و صاحب سبک ثبت خواهد شد.

سعید امیرسلیمانی، نامی آشنا در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، در 17 آبان 1321 در سنگلج تهران متولد شد. امیرسلیمانی در فضایی هنری پرورش یافت. پدر او، علاقه‌مند به هنر و موسیقی بود.