رضا علی پور

بیوگرافی رضا علیپور

رضا علیپور، متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۷۳ در قزوین، یکی از برترین سنگ‌نوردان ایران و جهان است. او تحصیلات خود را در رشته تربیت بدنی به پایان رسانده و از ۱۰ سالگی به سنگ‌نوردی پرداخته است. در سن ۱۹ سالگی، علیپور اولین مدال طلای جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را به دست آورد.

با قد ۱۷۰ سانتی‌متر و وزن ۷۷ کیلوگرم، علیپور چهار سال متوالی رکورددار جهانی در ماده سرعت بود و در حال حاضر به‌طور افتخاری در آتش‌نشانی فعالیت می‌کند.

 خانواده و اصالت رضا علیپور

علیپور در شهرستان قزوین به دنیا آمده و اصالتاً اهل روستای شنازندی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین است. میلاد و مهدی علیپور، هم‌تیمی‌هایش در تیم ملی سنگ‌نوردی، پسرعموهای او هستند و پسردایی‌اش نیز در این رشته فعالیت دارد.

از کشتی تا سنگ‌نوردی

علیپور در ابتدا به کشتی علاقه‌مند بود، اما پسردایی‌اش او را به سمت سنگ‌نوردی هدایت کرد. به‌تدریج به این ورزش علاقه‌مند شد و زندگی‌اش به سنگ‌نوردی وابسته شد. از کودکی آرزوی قهرمانی جهانی را داشت و با دیدن موفقیت‌های دیگر ورزشکاران، این رویا به واقعیت پیوست.

شروع حرفه‌ای

علیپور از ۱۲ سالگی سنگ‌نوردی را به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد و از ۱۷ سالگی تمرینات فوق‌حرفه‌ای بدون مربی را برای شرکت در مسابقات جهانی و آسیایی شروع نمود. در سال ۱۳۹۱، در سن ۱۸ سالگی، مدال طلای جام فجر را به دست آورد و در سال بعد نیز در همین تورنمنت مقام سوم را کسب کرد. 

قهرمانی ایران

در سال ۱۳۹۱، در مسابقات قهرمانی کشور که در تهران برگزار شد، موفق به کسب مدال طلای و برنز شد. در سال ۱۴۰۲، در مسابقات قهرمانی کشور که در زنجان برگزار شد، دوباره به مقام قهرمانی دست یافت.

اولین مدال بین‌المللی

علیپور در سال ۲۰۱۲، در رقابت‌های قهرمانی آسیا که به میزبانی همدان برگزار شد، با ثبت رکورد ۶ ثانیه و ۲۰ صدم ثانیه به مقام دوم رسید. پس از کسب سه مدال نقره، در سال ۲۰۱۷ موفق شد در همین رقابت‌ها به قهرمانی دست یابد.

قهرمانی جام جهانی

در سال ۲۰۱۳، علیپور نماینده ایران در جام جهانی بود و موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شد. او تاکنون شش مدال طلا، دو نقره و شش برنز در مسابقات جام جهانی کسب کرده است.

بازی‌های آسیایی

در سال ۲۰۱۸، در بازی‌های آسیایی جاکارتا، علیپور با ثبت رکورد ۵ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه، اولین مدال طلای ایران را در رشته سنگ‌نوردی کسب کرد. در سال ۲۰۲۳، در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز توانست عنوان قهرمانی خود را دفاع کند.

سایر افتخارات

علیپور همچنین یک قهرمانی بازی‌های جهانی، یک قهرمانی کاپ آزاد چین، یک برنز، یک نقره و یک طلا در مسابقات قهرمانی جهان در کارنامه خود دارد.

برترین ورزشکار غیرالمپیکی

در سال ۲۰۱۶، اتحادیه بازی‌های جهانی رضا علیپور را به عنوان یکی از ۹ کاندیدای برترین ورزشکار این بازی‌ها معرفی کرد. در سال ۲۰۱۷، او با کسب ۹۰۹۷۰ رای مردمی، به عنوان برترین ورزشکار غیرالمپیکی انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸، با کسب امتیاز ۳۲۴/۶۸، بالاتر از ورزشکاران روسی و فرانسوی، به عنوان برترین ورزشکار ماده سرعت جهان انتخاب گردید.

رکورددار سنگ‌نوردی سرعت جهان

علیپور در مسابقات سنگ‌نوردی نانجینگ چین موفق به شکستن رکورد دانیل بودیرف اوکراینی شد و رکورد جدید ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه را ثبت کرد. پس از این موفقیت، او اعلام کرد قصد دارد رکورد خود را به میزان ۳ صدم ثانیه کاهش دهد و برای این هدف تلاش‌های بیشتری خواهد کرد.

موفقیت‌های بزرگ‌تر در آینده

علیپور از کودکی با تلاش و لطف خدا به موفقیت‌های بزرگ رسید و اکنون به دنبال موفقیت‌های بزرگ‌تر است. هدف اصلی او رکوردی جهانی است که سال‌ها پابرجا بماند.

قدرت بدنی و پدیده بودن

علیپور از دوران نوجوانی دارای قدرت بدنی بالایی بود و در تست‌های بارفیکس و دو در مدرسه همیشه اول بود. در رده جوانان، موفقیت‌های او در مسابقات بزرگسالان باعث شد که به عنوان پدیده سنگ‌نوردی شناخته شود.

تلخ و شیرین سنگ‌نوردی

علیپور با مشکلات زیادی از جمله وضعیت مالی نامساعد روبروست که تأثیر زیادی بر ادامه ورزش حرفه‌ای او دارد. ورزش حرفه‌ای پرهزینه است و در ایران با شرایط موجود، بدون حامی مالی، آینده‌ای درخشان نخواهد داشت. با این حال، او با کمترین امکانات به نتایج خوبی دست یافته است.

برنامه تمرینی رضا علی پور

علیپور چهار ماه قبل از مسابقات، روزی سه جلسه تمرین می‌کند که معادل ۲۰ جلسه در هفته است. او معتقد است که این برنامه تمرینی فشرده ضروری است، حتی اگر برخی افراد باور نداشته باشند که رقبای او تمرینات کمتری انجام می‌دهند.

رضا علیپور، متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۷۳ در قزوین، یکی از برترین سنگ‌نوردان ایران و جهان است. او تحصیلات خود را در رشته تربیت بدنی به پایان رسانده و از ۱۰ سالگی به سنگ‌نوردی پرداخته است. در سن ۱۹ سالگی، علیپور اولین مدال طلای جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را به دست آورد.