نلسون دی ژسوس سیلوا
نلسون دی ژسوس سیلوا
نلسون دی ژسوس سیلوا

نلسون دی ژسوس سیلوا: دروازه‌بان برجسته برزیلی

نلسون دی ژسوس سیلوا، معروف به دیدا، یکی از برترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال برزیل است. او در ۷ اکتبر ۱۹۷۳ متولد شد و دوران حرفه‌ای خود را در دهه ۱۹۹۰ با تیم ویتوریا آغاز کرد. پس از آن به کروزیرو و کورینتیانس پیوست. با این حال، دیدا بیشتر به خاطر دهه حضورش در تیم آ.ث. میلان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ شناخته می‌شود. در این دوران، او با میلان به موفقیت‌های بسیاری دست یافت و از جمله، یک عنوان سری آ و دو بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرد. او به خاطر مهار سه پنالتی در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۳ در برابر یوونتوس نیز شهرت یافت.

دوران ملی و تأثیرگذاری

دیدا در سطح ملی نیز بسیار موفق بود. او ۹۱ بازی ملی برای برزیل انجام داد و در کنار کسب جام جهانی، یک مدال المپیک نیز به دست آورد. دیدا اولین دروازه‌بان سیاه‌پوست برزیل پس از نیم قرن در کوپا آمریکای ۱۹۹۹ بود و در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز اولین دروازه‌بان سیاه‌پوستی شد که از سال ۱۹۵۰ در این مسابقات برای برزیل به میدان رفت.

زندگی و دستاوردهای ابتدایی

دیدا در شمال شرق برزیل به دنیا آمد و ابتدا به والیبال علاقه‌مند بود، اما در نهایت به فوتبال روی آورد. او یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در رفع تبعیض نژادی علیه دروازه‌بان‌های سیاه‌پوست برزیل است.

نلسون دی ژسوس سیلوا، معروف به دیدا، یکی از برترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال برزیل است. او در ۷ اکتبر ۱۹۷۳ متولد شد و دوران حرفه‌ای خود را در دهه ۱۹۹۰ با تیم ویتوریا آغاز کرد. پس از آن به کروزیرو و کورینتیانس پیوست. با این حال، دیدا بیشتر به خاطر دهه حضورش در تیم آ.ث. میلان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ شناخته می‌شود.