ابوطالب طالبی
ابوطالب طالبی
ابوطالب طالبی


ابوطالب طالبی، کشتی‌گیر پیشین ایرانی در وزن ۵۷–۵۲ کیلوگرم کشتی آزاد، یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ کشتی ایران است. او در سال ۱۳۲۴ در شهر گرگر در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد و از کودکی به ورزش علاقه داشت.

طالبی در سال ۱۳۴۲ به طور جدی به کشتی روی آورد و خیلی زود استعداد خود را در این رشته نشان داد. او در سال ۱۳۴۵ به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران درآمد و در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۶۶ که در سوئد برگزار شد، با شکست دادن حریفان قدرتمند خود، به مدال برنز دست یافت. این اولین مدال برنز کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود.

طالبی در سال ۱۹۶۷ نیز در مسابقات قهرمانی جهان که در هند برگزار شد، به مقام سوم رسید. او همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۸ که در مکزیکوسیتی برگزار شد، در وزن ۵۷ کیلوگرم، در فینال با یوگنی پتروشکوف از اتحاد جماهیر شوروی روبرو شد و با نتیجه ۳ بر ۱ شکست خورد و به مدال برنز رسید.

طالبی در سال ۱۹۶۹ نیز در مسابقات قهرمانی جهان که در آرژانتین برگزار شد، به مقام سوم رسید. او در نهایت در سن ۲۷ سالگی از دنیای کشتی قهرمانی خداحافظی کرد.

طالبی پس از بازنشستگی از کشتی، به مربی‌گری روی آورد. او در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۶، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بود.

طالبی در سال ۱۳۸۷ در سن ۶۳ سالگی درگذشت. او یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران است که با کسب چهار مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان، نام خود را در تاریخ ورزش ایران جاودانه کرد.

طالبی، مردی از جنس طلا

ابوطالب طالبی، با کسب چهار مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان، نام خود را در تاریخ کشتی ایران جاودانه کرد. او با تلاش و پشتکار فراوان، توانست به موفقیت‌های بزرگی دست یابد و الگویی برای جوانان ایرانی باشد.

طالبی، مردی از جنس طلا بود. او با روحیهٔ جنگنده و غیرتمند خود، همیشه برای پیروزی می‌جنگید و هرگز تسلیم نمی‌شد. او الهام‌بخش بسیاری از جوانان ایرانی بود و نشان داد که با تلاش و پشتکار، می‌توان به هر موفقیتی دست یافت.

ابوطالب طالبی، کشتی‌گیر پیشین ایرانی در وزن ۵۷–۵۲ کیلوگرم کشتی آزاد، یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ کشتی ایران است. او در سال ۱۳۲۴ در شهر گرگر در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد و از کودکی به ورزش علاقه داشت. طالبی در سال ۱۳۴۲ به طور جدی به کشتی روی آورد و خیلی زود استعداد خود را در این رشته نشان داد.