یحیی عدل

دکتر یحیی عدل یکی از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی و از پیشگامان علم جراحی در ایران بود. او در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. خانواده او از خانواده‌های سرشناس و تحصیل‌کرده تبریز بودند و از همان ابتدا یحیی عدل در فضایی آکادمیک و با ارزش‌های فرهنگی و علمی تربیت شد.تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ایران گذراند و سپس برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفت. در آن زمان، بسیاری از ایرانیان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی به اروپا سفر می‌کردند و دکتر یحیی عدل نیز از این قاعده مستثنی نبود. او در فرانسه در رشته پزشکی تحصیل کرد و تخصص خود را در زمینه جراحی عمومی به‌دست آورد.
پس از بازگشت به ایران، دکتر یحیی عدل به‌عنوان یکی از نخستین جراحان مدرن ایران شناخته شد. او در بیمارستان‌های مختلف تهران به فعالیت پرداخت و بسیاری از تکنیک‌های جدید جراحی را به ایران معرفی کرد. از جمله دستاوردهای مهم او می‌توان به ایجاد و توسعه بخش جراحی در ایران و تربیت نسل جدیدی از جراحان ایرانی اشاره کرد. او به دلیل تخصص و تعهدش به حرفه پزشکی، به "پدر جراحی نوین ایران" معروف شد.دکتر یحیی عدل در سال ۱۳۷۵ خورشیدی درگذشت، اما میراث او در زمینه جراحی و پزشکی همچنان در ایران ادامه دارد. تلاش‌های او در جهت ارتقاء علم پزشکی و تربیت جراحان ماهر، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ پزشکی ایران به او بخشیده است.

یحیی عدل
علم و فناوری

دکتر یحیی عدل یکی از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی و از پیشگامان علم جراحی در ایران بود. او در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. خانواده او از خانواده‌های سرشناس و تحصیل‌کرده تبریز بودند و از همان ابتدا یحیی عدل در فضایی آکادمیک و با ارزش‌های فرهنگی و علمی تربیت شد.