محمدحسین ماندگار
محمدحسین ماندگار
محمدحسین ماندگار

محمدحسین ماندگار یک پزشک ایرانی برجسته و فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق است. او به دلیل انجام اولین عمل پیوند قلب موفقیت‌آمیز در تاریخ ایران در سال ۱۳۷۲ شناخته می‌شود. در این عمل، او قلب یک مرد ۴۸ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود را به یک بیمار ۱۲ ساله به نام مجید بالغ‌تیغ پیوند زد. از آن زمان، تیم جراحی پیوند قلب به سرپرستی ماندگار بیش از ۱۱۰ مورد پیوند قلب در ایران انجام داده است. این موفقیت‌ها ایران را در جمع ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه پیوند قلب قرار داده است. در حال حاضر، سالانه حدود ۱۵ هزار عمل قلب در ایران انجام می‌شود و ۸۰ مرکز پیوند اعضا در کشور فعالیت دارند.

محمدحسین ماندگار در ۱۶ شهریور ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در تهران گذراند و از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران پزشکی خواند. وی فوق تخصص جراحی قلب و عروق خود را در سال ۱۳۶۶ از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرد.

در طول سال‌ها فعالیت خود، او جوایز و افتخارات بسیاری دریافت کرده است. از جمله این افتخارات می‌توان به نشان درجه ۲ آموزش از جشنواره ملی ابن‌سینا، لوح تقدیر برای پیوند قلب از باقر لاریجانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و جایزه بنیاد جهانی «پروفسور یلدا» اشاره کرد.

ماندگار دارای دو خواهر و یک برادر بود. برادرش، که در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می‌کرد، در اوایل جنگ داوطلبانه به جبهه رفت و کشته شد. ماندگار در سال ۱۳۶۱ ازدواج کرد و دو فرزند دارد. پسرش دکترای ژنتیک دارد و در آمریکا در حوزه سلول‌های بنیادی قلب تحقیقات انجام می‌دهد. دخترش نیز فارغ‌التحصیل رشته هنرهای زیبا و طراحی داخلی است و در کانادا زندگی می‌کند.

محمدحسین ماندگار
علم و فناوری

محمدحسین ماندگار یک پزشک ایرانی برجسته و فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق است. او به دلیل انجام اولین عمل پیوند قلب موفقیت‌آمیز در تاریخ ایران در سال ۱۳۷۲ شناخته می‌شود. در این عمل، او قلب یک مرد ۴۸ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود را به یک بیمار ۱۲ ساله به نام مجید بالغ‌تیغ پیوند زد.