آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی
آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی
آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی

شهید آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی: دانشمند، معلم و انقلابی

دوران کودکی و تحصیلات:

سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در اصفهان چشم به جهان گشود. در سنین پایین به فراگیری علوم دینی و قرآنی مشغول شد و در چهارده سالگی راهی حوزه علمیه اصفهان شد. هوش و استعداد او سبب شد تا در سال ۱۳۲۵ به قم مهاجرت کند و به ادامه تحصیلات عالیه در حوزه بپردازد.

فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی:

علاوه بر تحصیلات حوزوی، آیت‌الله بهشتی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۳۰ موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. پس از آن به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی به تدریس زبان انگلیسی پرداخت. در سال ۱۳۳۳ دبیرستان دین و دانش را تاسیس کرد و تا سال ۱۳۴۲ مدیریت آن را بر عهده داشت. در این دوران، دکترای فلسفه الهیات را نیز دریافت کرد.

مبارزات انقلابی و شهادت:

با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی در سال‌های 41 و 42، آیت‌الله بهشتی به تهران تبعید شد. او پس از مدتی به آلمان رفت و در شهر هامبورگ به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی ادامه داد. در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و با فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی خود به مبارزه علیه رژیم پهلوی ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در شورای انقلاب نقشی برجسته ایفا کرد.

سرانجام در هفتم تیر ۱۳۶۰ در انفجار تروریستی در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه 72 تن دیگر از یاران انقلاب به شهادت رسید و به خیل شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی پیوست.

میراث ماندگار:

آیت‌الله بهشتی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، در زمینه‌های علمی و فرهنگی نیز فعالیت‌های ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. تالیف کتب متعددی از جمله "خدا از دیدگاه قرآن" و "نماز چیست؟" گواه این مدعاست. او الگویی کامل از یک انسان متعهد، دانشمند و انقلابی است که تا ابد در یاد و خاطره مردم ایران خواهد ماند.

 

 

شهید آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ در اصفهان به دنیا آمد. پدرش از روحانیان برجسته شهر بود. او در چهار سالگی به مکتب رفت و به سرعت قرآن و نوشتن را فرا گرفت. در سال ۱۳۲۱، به حوزه علمیه وارد شد و سپس در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیلات به قم رفت.