جلال بریمانی

زندگی‌نامه و تحصیلات:

دکتر جلال بریمانی، متولد 1308 در شهر ساری، یکی از پیشگامان برجسته در علوم اعصاب و روان در ایران بود. او تحصیلات خود را در دبستان سیروس در ساری آغاز کرد و به سفارش پدرش، زبان عربی را همراه با صرف و نحو و قرآن نزد همسایه روحانی‌شان آموخت. دکتر بریمانی در سال 1334 تحصیلات طب عمومی را در پاریس به پایان رساند و در سال 1339 موفق به اخذ گواهی‌نامه تخصصی در رشته علوم اعصاب و روان از دانشگاه پاریس شد.

فعالیت‌های علمی و پژوهشی:

دکتر بریمانی پس از اخذ تخصص، به ایران بازگشت و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را در زمینه علوم اعصاب و روان آغاز کرد. او بنیانگذار مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن علوم اعصاب و نوروفیزیولوژی بالینی بود. دکتر بریمانی بیش از 200 مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه در زمینه‌های علوم اعصاب، روان، نوروفیزیولوژی بالینی و ادبیات تالیف کرد. همچنین کتاب‌هایی مانند "تاریخ روابط پزشکی ایران و فرانسه" و "در آسمان ادب" از جمله آثار برجسته او هستند.

میراث علمی و ادبی:

دکتر بریمانی علاوه بر فعالیت‌های پزشکی، علاقه زیادی به ادبیات داشت و گاهی به سرودن شعر مبادرت می‌ورزید. وی در مقالات خود، برخی از شعرا و ادیبان برجسته فرانسه، مانند فرانسوا ویون، شاعر بزرگ قرن پانزدهم، را معرفی کرده است. این استاد عالی‌مقام در اسفند 1390 درگذشت، اما میراث علمی و ادبی او همچنان پابرجاست و آثار او به عنوان منابع ارزشمند برای دانشجویان و پژوهشگران در حوزه علوم اعصاب و روان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

جلال بریمانی
علم و فناوری

دکتر جلال بریمانی، متولد 1308 در شهر ساری، یکی از پیشگامان برجسته در علوم اعصاب و روان در ایران بود. او تحصیلات خود را در دبستان سیروس در ساری آغاز کرد و به سفارش پدرش، زبان عربی را همراه با صرف و نحو و قرآن نزد همسایه روحانی‌شان آموخت.