اسماعیل یزدی

دکتر اسماعیل یزدی یکی از چهره ‌های برجسته پزشکی در تاریخ ایران و بنیان ‌گذار جراحی فک، دهان و صورت در ایران بود. وی در سال ۱۳۱۰ در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان ادب و دبیرستان دارالفنون تهران گذراند. در سال ۱۳۳۲، او با کسب رتبه اول از دانشکده دندان ‌پزشکی دانشگاه تهران فارغ‌ التحصیل شد و سپس با کسب درجه ممتاز، عنوان دکتری دندان ‌پزشکی را دریافت کرد.
دکتر یزدی از مشهورترین جراحان فک و صورت در خاورمیانه شناخته می ‌شود و در طول زندگی حرفه‌ای خود خدمات ارزنده‌ای به بیماران ارائه داد. او به‌عنوان بنیان‌ گذار بیمارستان پارس و پزشک اختصاصی دکتر مصدق، روابط نزدیکی با جامعه پزشکی و سیاسی ایران داشت. همچنین دکتر یزدی به خاطر جراحی رایگان صدها مجروح جنگی ایران و همکاری با فرهنگستان علوم پزشکی شناخته می‌ شود.
دکتر یزدی در سال ۱۳۸۰ در سن ۷۰ سالگی پس از ۴۲ سال فعالیت مستمر علمی و دانشگاهی بازنشسته شد، اما این پایان فعالیت او نبود. وی تا پایان عمر به تحقیقات و نشر دانش در حوزه پزشکی ادامه داد. متأسفانه، دکتر اسماعیل یزدی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر بیماری کرونا درگذشت.
او همواره با نظم و ترتیب زبان ‌زد بود و پیش از دانشجویان در کلاس حاضر می ‌شد. در پرسش‌وپاسخ‌های کلاس با صبر و حوصله به سوالات پاسخ می‌ داد. به‌خاطر خدمات، شخصیت برجسته و فعالیت‌ های علمی، یاد دکتر اسماعیل یزدی در تاریخ ایران همیشه ماندگار خواهد بود.


 

اسماعیل یزدی
علم و فناوری

دکتر اسماعیل یزدی یکی از چهره ‌های برجسته پزشکی در تاریخ ایران و بنیان ‌گذار جراحی فک، دهان و صورت در ایران بود. وی در سال ۱۳۱۰ در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان ادب و دبیرستان دارالفنون تهران گذراند.