محمد اسماعیل تشید

دکتر محمد اسماعیل تشید، در سال 1306 در تهران دیده به جهان گشود. پدر او که از قضات برجسته و اهل علم بود، نقشی اساسی در پرورش روحیه‌ی پژوهشگری در او داشت. دکتر تشید پس از گذراندن تحصیلات پزشکی در دانشگاه تهران، عازم آمریکا شد و در آنجا با رشته‌ی نوین بیهوشی آشنا شد. علاقه‌ی وافر او به این رشته، او را به تلاش شبانه‌روزی و مطالعه‌ی عمیق واداشت.

پس از بازگشت به ایران در سال 1334، دکتر تشید به عنوان اولین متخصص بیهوشی نوین در کشور، فعالیت خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد. او با تلاش‌های بی‌وقفه، در جهت آموزش و ترویج این علم نوین در ایران گام برداشت و به عنوان پدر بیهوشی نوین در ایران شناخته شد.

دکتر تشید در طول دوران پربار فعالیت خود، خدمات ارزشمندی به علم پزشکی ایران ارائه کرد. تألیف کتاب "انتخاب روش بیهوشی" که جایزه بهترین کتاب سال را به خود اختصاص داد، ابداع لوله حلقی جدید برای تهویه تنفسی و تربیت نسل‌های متعددی از متخصصان بیهوشی، از جمله دستاوردهای برجسته‌ی اوست.

دکتر محمد اسماعیل تشید سرانجام در سال 1390 در تهران دار فانی را وداع گفت، اما یاد و خاطره‌ی او و خدمات ارزشمندش در عرصه علم پزشکی، همواره در یادها باقی خواهد ماند.

نکات برجسته:

دکتر تشید اولین کسی بود که بیهوشی نوین را به ایران معرفی کرد.

او در تأسیس بخش بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران نقش کلیدی داشت.

کتاب "انتخاب روش بیهوشی" او، جایزه بهترین کتاب سال را دریافت کرد.

دکتر تشید به خاطر ابداع لوله حلقی جدید برای تهویه تنفسی، رتبه دوم جشنواره ابن سینا را کسب کرد.

او شاگردان بسیاری تربیت کرد که هریک در این عرصه منشا خدمات ارزشمندی شدند.

محمد اسماعیل تشید
علم و فناوری

nکتر محمد اسماعیل تشید، در سال 1306 در تهران دیده به جهان گشود. پدر او که از قضات برجسته و اهل علم بود، نقشی اساسی در پرورش روحیه‌ی پژوهشگری در او داشت. دکتر تشید پس از گذراندن تحصیلات پزشکی در دانشگاه تهران، عازم آمریکا شد و در آنجا با رشته‌ی نوین بیهوشی آشنا شد.