محمد بلورچیان

سید محمد بلورچیان در سال ۱۳۱۲ در تبریز متولد شد. پس از گذراندن دوره‌های ابتدایی و متوسطه، با رتبه اول دکترای داروسازی از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد. او دارای دکترای اتا و تخصص شیمی از دانشگاه بوردو فرانسه است و به عنوان پایه‌گذار تحقیقات شیمی ارگانو سیلیکون در ایران شناخته می‌شود. بلورچیان در سال ۱۳۴۲ به مرتبه استادیاری، در سال ۱۳۵۰ به دانشیاری و در سال ۱۳۶۰ به مرتبه استادی ارتقا یافت.

برخی از مسئولیت‌های اجرایی او شامل ریاست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تبریز و ریاست دانشکده علوم این دانشگاه به مدت چهار سال می‌باشد. او همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم، ریاست گروه علوم پایه و ریاست شاخه شیمی فرهنگستان علوم را بر عهده داشته است.

بلورچیان در اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ به عنوان برگزیده رشته شیمی، داروسازی و پزشکی انتخاب شد و در سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۳۹۵ به خاطر پژوهش‌های بنیادی در زمینه فناوری‌های شیمیایی مورد تقدیر قرار گرفت.

از جمله آثار او می‌توان به ترجمه سه جلد کتاب‌های شیمی آلی (در سه مبحث عمومی، عوامل ساده و عوامل پیچیده) اشاره کرد. بلورچیان بیش از ۱۷۰ مقاله پژوهشی در مجلات بین‌المللی (ISI) منتشر کرده و نتایج تحقیقات خود را در ۲۰ مجموعه از کتاب‌های مرجع ثبت کرده است. همچنین، او بیش از ۱۵۰ ترکیب جدید ارگانوسیلیکون با عوامل مختلف ساخته است. در سال ۱۳۹۴، به افتخار فعالیت‌های علمی او، کتابخانه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به نام او نام‌گذاری شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

محمد بلورچیان
علم و فناوری

سید محمد بلورچیان در سال ۱۳۱۲ در تبریز متولد شد. پس از گذراندن دوره‌های ابتدایی و متوسطه، با رتبه اول دکترای داروسازی از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد. او دارای دکترای اتا و تخصص شیمی از دانشگاه بوردو فرانسه است و به عنوان پایه‌گذار تحقیقات شیمی ارگانو سیلیکون در ایران شناخته می‌شود.